onsdag den 8. august 2012

Cuvettesteg tilberedt ved intervalstegning


Efter at have prøvet intervalstegning, går jeg aldrig tilbage til den gamle metode! Du får et meget mørt stykke kød der er rosa (hvis dette ønskes) i hele stegen, ikke kun i midten! Mine gæster roste det til skyerne og jeg personligt var også helt vild med det. Jeg krydrer min steg allerede 6 timer inden tilberedning, men har du ikke tid, kan man altså godt lave stegen alligevel, det har ikke noget med selve intervalstegningen at gøre.


1 cuvette eller culottesteg 

5 fed hvidløg
1 tsk tørret timian
1 tsk tørret rosmarin
1 tsk olie 
Salt og peber 

Fjern eventuelle sener fra bagsiden af stegen. Rids derefter fedtet i tern, uden at skære i kødet. 

Pres hvidløgene og tilsæt krydderierne og olien. Gnid stegens fedtskorpe godt ind i blandingen og drys eventuelt lidt ekstra, groft salt i ovenpå. Sæt den i køleskabet indtil du skal bruge den (jeg krydrer 6 timer i forvejen) 

Sæt den nu i ovnen (180*) eller grillen i 15 minutter. 
Derefter tages den ud, og hviler utildækket i 15 minutter 

Sæt stegen ind igen, hvis den vejer over 1,7 kg skal den være i, i 20 minutter, ellers så 15 minutter igen. 
Tag derefter stegen ud, og lad den stå i 20 minutter, hvis den vejer over 1,7 kg, ellers 15 minutter.

Sæt stegen ind igen, brug stegetermometer hvis du har dette. Jeg gav min steg indtil den var 59* og der blev den rosa. Jeg ville nok give den 57* næste gang, da jeg godt kan lide min steg rød. Dette step tog ca. 13 minutter for mig, for en steg på 1,1 kg 

Når den har opnået den ønskede temperatur, tages den ud af ovnen og pakkes ind i 4 lag sølvpapir, i 45 minutter. Dette gør at saften bliver inde i stegen og du får et helt vild mørt og lækkert stykke kød!

Efter de 45 minutter, kan stegen skæres og serveres. Eventuelt med Kartoffelrösti  og bearnaisesauce






3 kommentarer:

  1. Super opskrift!

    SvarSlet
  2. Hold nu op for en god opskrift. Sjældent har vi spist så mør en steg. Jeg tænker, at den perfekte kombination ville være, hvis man kunne få den super lækre skorpe sprød, måske ved at brune stegen først?

    SvarSlet
  3. Vi plejer at komme stegen ind ved 230 første gang og så give den lidt mindre tid, men så får vi en flot skorpe og den bliver lige så mør og lækker, men flottere.

    SvarSlet